Människa besegrad av maskin i Go

Ett datorprogram har besegrat en professionell spelare i strategispelet Go. Den artificiella intelligensen kan nu komma att användas för att hjälpa människan med större världsproblem.


spelet-Go

Brädspelet Go går ut på att omringa motståndarens spelmarker utan att själv bli omringad.

I en artikel publicerad i Nature rapporteras att ett datorprogram har besegrat en människa i strategispelet Go. Den mänskliga motståndaren var trefaldiga europamästaren i Go, Fan Hui från Kina.

Datorprogrammet heter AlphaGo och har tagits fram av Google DeepMind, ett brittiskt företag som arbetar med artificiell intelligens. Tidigare har datorprogram bara lyckats spela Go på amatörnivå men nu har alltså AlphaGo slagit en mänsklig, professionell spelare. AlphaGo slog Fan Hui 5-0.

Spelet Go är ett brädspel som uppfanns i Kina för mer än 2500 år sedan. Det sägs vara svårare för datorprogram att vinna i Go än andra spel som schack för att det finns betydligt fler möjliga speldrag. I schack kan ett datorprogram se ett drag av motståndaren och räkna ut alla möjliga och statistiskt bästa motdrag. I Go finns för många potentiella motdrag för datorn att med så kallad ”brute-force” räkna ut ett motdrag. Istället behövs en mer mänsklig form av intuition.

Skaparna av AlphaGo vill nu tillämpa tekniken bakom datorprogrammet till större världsproblem som medicinskt diagnostik och klimatmodellering. Men först ska AlphaGo möta världsmästaren i Go, Lee Sedol från Sydkorea i mars.

Uppdatering: AlphaGo besegrade även Lee Sedol 4-1 i bäst av fem matcher.